کدرهگیری چیست؟ / کاربرد کدرهگیری در معاملات املاک

کدرهگیری، کد 13 رقمی است که شما برای دریافت آن باید به سراغ یک مشاور املاک معتبر بروید.

به گزارش خبر ساختمان، فروش ملک به چند نفر، عدم اطلاع از وضعیت ملک و موارد از این قبیل از مهمترین مواردی بود که افراد حین خرید ملک باید از آن مطلع می شدند و با خیال آسوده دست به معامله می زدند. از سال 87 خریدار و به تبع فروشنده ملک موظف‌ شدند تا با ارائه مدارک به یک مشاور املاک، از طریق سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مشخصات ملک خود را ثبت کنند.

بعد از تایید و پرینت گرفتن اطلاعات، یک بارکد دو بعدی در سمت راست قرارداد (که در سه نسخه تنظیم می‌شود) حک می‌شود. این بارکد شامل مشخصات معامله (نام خریدار، آدرس خریدار، فروشنده، مستاجر، آدرس کامل ملک) است. کد رهگیری املاک 13 رقمی است و از طریق پیام کوتاه به فروشنده و خریدار فرستاده می‌شود.

از نظر اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، معاملاتی معتبر هستند که حتما در متن مبایعه‌نامه کد رهگیری ذکر شده باشد.

شفاف سازی در این سامانه املاک و مستغلات موجب شد تا معاملات صورت گرفته در بازار مسکن با آسودگی خاطر 2 طرف صورت بگیرد.

چرا کد رهگیری بگیریم؟

  1. توجه داشته باشید که با داشتن کد رهگیری فروشنده نمی تواند یک ملک را به چندین نفر بفروشد به این علت که پس از ثبت مشخصات و مدارک در سامانه املاک و مستغلات، ملک قفل می شود در زمره املاک فروش رفته قرار می گیرد فلذا امکان فروش آن به شخص ثالث ممکن نخواهد بود.
  2. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید که در صورت داشتن کد رهگیری از میزان بدهی ملک بانک ها مشخص می شود حتی میزان بدهی مالیاتی صاحب ملک نیز از طریق سامانه ثبت معاملات ملکی قابل تشخیص است.
  3. ویژگی کد رهگیری، بارکد دو بعدی حک شده در بالای قرارداد است که تمامی مشخصات را ذخیره می‌کند و امکان جعل و مخدوش شدن مبایعه‌نامه را به طور کامل از بین می‌برد.
  4. اطلاع از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری مانند فضای سبز یا مترو و …
  5. با دریافت کد رهگیری فروشنده نمی‌تواند به تعهدات خود عمل نکند یا قیمت ملک را بالا ببرد. در معاملات این مشکل بسیار پیش می‌آید که با بالا رفتن قیمت ملک، فروشندگان درخواست مبلغ بیشتری می‌کنند و یا تصمیم به فسخ معامله می‌گیرند.
  6. قراردادهایی که دارای کد رهگیری هستند در مراجع قضایی اعتبار زیادی دارند و به راحتی می‌توان نسبت به حقوق از دست رفته هریک از طرفین قرارداد اقدام کرد.
  7. در صورتی که معاملات انجام شده دارای کد رهگیری نباشند، وزارت اقتصاد برای آن‌ها حساب مالیاتی صادر نمی‌کند. همچنین با استفاده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات، رسیدگی به شکایات نیاز به نامه‌نگاری ندارد. به این صورت که اگر بنگاه‌داری شاکی داشته باشد، توسط اتحادیه مشاوران املاک حق انتفاع از او گرفته می‌شود.
  8. دو طرف معامله برای اطمینان از صحت کد رهگیری دریافت شده می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، کد ملی و کد رهگیری دریافت شده را وارد کنند و از صحت قرارداد اطمینان حاصل کنند.
  9. مزیت دیگر اینکه اگر شما در شهرهایی که طرح ترافیک در آن‌ها برقرار است زندگی می‌کنید و خانه‌ای که اجاره کرده‌اید در محدوده طرح ترافیک قرار دارد، برای استفاده از امتیازاتی که برای ساکنان در طرح ترافیک برای عبورو‌مرور درنظر گرفته شده است حتما باید قراردادی داشته باشید که دارای کد رهگیری باشد و در غیر این‌ صورت نمی‌توانید برای دریافت این امتیازات اقدام کنید.

چطور کد رهگیری بگیریم؟

دریافت کد رهگیری با ثبت نام مشاوران املاک در سایت ایران املاک میسر می شود شما برای دریافت این کد باید حتما به سراغ یک مشاور املاک بروید.آنها باید امضای دیجیتال تهیه کنند. برای انجام این کار شما به سخت‌افزار امضای دیجیتال احتیاج دارید. پس از تهیه سخت‌افزار مذکور، صاحب جواز باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند:

  • اصل و کپی شاسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی پروانه کسب
  • مهر مشاور املاک
  1. بعد از انجام مرحله قبل، تمامی مفاد قرارداد مانند تاریخ قرارداد، مبلغ فروش، رهن و اجاره، تاریخ تحویل ملک، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و … در سامانه معاملات املاک کشور ثبت و کد رهگیری ملک معامله شده توسط مشاورین املاک گرفته می‌شود.
  2. پس از آن که قرارداد در سامانه تایید شد، کد رهگیری برای شما پیامک می‌شود که نشان‌دهنده تایید قرارداد است. قرارداد تایید شده در سه نسخه چاپی در دسترس است. یک نسخه آن نزد مشاور املاک باقی می‌ماند و دو نسخه دیگر به طرفین معامله داده می‌شود. دقت کنید که در هر سه نسخه و در بالای هرکدام از آن‌ها باید کد QR چاپ شده و برچسب هولوگرام نیز موجود باشد تا بتوان از اصالت آن اطمینان حاصل کرد.
  3. بعد از این که قرارداد شما ثبت و برای آن کد رهگیری صادر شد، می‌توانید با استعلام کد رهگیری، از صحت قرارداد خود مطمئن شده یا به جزئیات آن دسترسی پیدا کنید. شما با در دست داشتن کد رهگیری قرارداد که از طریق پیامک نیز برای شما ارسال شده است و کد ملی‌تان، به دو روش می‌توانید استعلام کد رهگیری خود را دریافت کنید:

به سایت ایران املاک مراجعه کرده و از بخش خدمات منوی بالای صفحه، گزینه “استعلام کد رهگیری” را انتخاب کنید. پس از وارد کردن کد ملی، کد رهگیری قرارداد خود و کد امنیتی تصویر، دکمه جستجو را زده و از کد رهگیری خود استعلام بگیرید.

شما می‌توانید با ارسال کد ملی و کد رهگیری به شماره 110203001 به صورت کدملی#کد رهگیری قرارداد، از جزئیات قرارداد مطلع شوید. فقط دقت داشته باشید که عدد اول باید کد ملی و عدد دوم کد رهگیری باشد.

انتهای پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.